Menu

Als christen hebben we soms heel wat uit te leggen aan mensen die de Bijbel alleen maar kennen van horen zeggen. Er zijn tig onderwerpen, voor nu ingezoomd op LHBT+, waarbij de Bijbel verworpen wordt als achterhaald of zelfs gewelddadig. Ook het opvoeden van kinderen vanuit de Bijbel wordt vaak niet erg positief opgevat.

Inderdaad, er staat in Spreuken: ‘Een kind is geneigd tot dwaasheid, de stok wijst het terecht en weerhoudt het ervan.’ De uitleg van dit vers is echter niet dat je kinderen moet slaan om ze op te voeden, maar dat je ze moet weerhouden om domme dingen te doen. Dat kan heel goed zonder ze pijn te doen. Een paar verzen eerder, in 22:6, staat: ‘Leer een kind van jongs af aan de juiste weg, en het zal er niet van afwijken wanneer het oud geworden is.’ Dit vers gaat duidelijk over positief opvoeden, iets dat volgens mij zo goed als alle ouders aanspreekt. Ook niet-christelijke ouders. Toch wordt ook dit vers aangevallen op grond van het indoctrineren van kinderen.

Volgens mij zit het zo:

Het Bijbelse uitgangspunt is dat kinderen een geschenk (1) zijn. Ouders worden door de Bijbel aangespoord hun kinderen te onderwijzen (2) en te verzorgen (3). Dat doen ouders volgens de Bijbel door hun kinderen te stimuleren (4) om te begrijpen waarom jij als ouder de dingen doet, die je doet. Daarbij is het een goede kant op sturen (5) van je kinderen ook nodig, ook als ze daar niet altijd op zitten te wachten. Als ouders kan je ook weer leren van de oprechtheid (6) van je kinderen. Wanneer ouders en kinderen zo met elkaar omgaan, dan kun je op elkaar steunen (7). Ook als het leven door een moeilijke fase gaat.

Volgens mij hebben we als christelijke ouders met deze teksten uit de Bijbel een goede basis voor het opvoeden van onze kinderen.

Onze brochure Gemeente in Ontwikkeling geeft per opgroeifase tips aan ouders, maar ook aan de gemeente, om zo goed mogelijk aan te sluiten bij hun bevattingsvermogen. Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op!

 

1 – Ps 127:3 ‘Kinderen​ zijn een geschenk van de HEER, de vrucht van de schoot is een beloning van God.’

2 – De 6:6-7 ‘Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. Prent ze uw ​kinderen​ in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar ​bed​ gaat en als u opstaat.’ en Ex 13:8 ‘En vertel uw ​kinderen​ die dag: “Zo gedenk ik wat de HEER voor mij heeft gedaan toen ik wegtrok uit ​Egypte.”’

3 –  Mt 7:9 ‘Is er iemand onder jullie die zijn ​kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven?‘ en 1 Ti 5:8 ‘Wie niet voor de eigen ​familie​ zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige.’

4 – Ex 13:14 ‘En als een van uw ​kinderen​ u later vraagt: “Waarom doen wij dit?” dan moet u dit antwoord geven: “Met krachtige hand heeft de HEER ons bevrijd uit ​Egypte, uit de slavernij”.’

5 – Ex 12:26-27 ‘En als uw ​kinderen​ dan vragen: “Wat betekent dit gebruik?” antwoord dan: “Wij brengen de HEER een pesachoffer omdat hij de ​huizen​ van de Israëlieten voorbij is gegaan toen hij de ​Egyptenaren​ strafte; ons heeft hij gespaard.”’

6 – Mt 18:-4 ‘Hij riep een ​kind​ bij zich, zette het in hun midden neer 3en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een ​kind, dan zul je het ​koninkrijk van de hemel​ zeker niet binnengaan. 4Wie zichzelf vernedert en wordt als dit ​kind, die is de grootste in het ​koninkrijk van de hemel.’

7 – De 6:2 ‘U moet voor de HEER, uw God, ​ontzag​ tonen door u te houden aan zijn wetten en geboden, zoals ik die nu aan u geef; dat geldt voor u, zolang u leeft, en voor uw ​kinderen​ en uw kleinkinderen. Dan zult u met een lang leven gezegend worden.’

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Teamleden van Jeugdwerk Steunpunt