Menu

Het is algemeen bekend dat we in het jeugdwerk aan moeten sluiten bij de levensfase van de verschillende doelgroepen. Naast de levensfase, speelt ook de actuele (jongeren)cultuur een belangrijke rol. In dit artikel willen we kijken naar de ontwikkeling en cultuur van jongvolwassenen in de leeftijd van 18 tot 23 jaar.

Om te beginnen moeten we helder krijgen over welke doelgroep het hier precies gaat. Een groot deel van de jongvolwassenen is namelijk al aan het werk, terwijl de hoger opgeleiden net aan een studie zijn begonnen. Dit maakt veel verschil. De werkenden zijn er vaak eerder aan toe om lange termijn keuzes te maken, terwijl de studenten dit vaak nog uitstellen. Ik wil in dit artikel met name inzetten op de groep studerenden. Dit omdat het volgende artikel over starters gaat en de werkende jongvolwassenen hiermee meer raakvlakken vertonen.

Uitgestelde keuzes

In het artikel over jongeren (zie link onder dit artikel), wijzen we op het feit dat jongeren bezig zijn met het verzamelen van verschillende meningen. Zij zijn hier vaak kritischer op de persoon, dan op de ideeën van die persoon. De jongvolwassenen die gaan studeren, gaan daarbij ook vaak op zichzelf wonen. Dit is een tijd waarin ze zich (even) losmaken van hun ouders om te gaan verkennen. Hierbij verkennen zij júist de ideeën, meningen en mogelijkheden. Ze ontmoeten veel verschillende mensen en verzamelen heel veel verschillende ideeën. In zekere zin zou je ook kunnen zeggen dat de fase ‘jongeren’ langer duurt. Doordat  jongvolwassenen langer studeren en zich later settelen, verzamelen ze nog meer informatie. Zoveel dat het steeds moeilijker wordt om hierbij je eigen standpunt te bepalen. En dat terwijl authentiek zijn bij deze doelgroep een belangrijke waarde is. Ze willen uniek zijn. Veel van hen ervaren dan ook stress bij het maken van keuzes. Want je keuzes zeggen iets over wie je bent en dat is niet altijd helder.

Ondertussenheid

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat jongvolwassenen in hun eigen ‘ondertussenheid’ leven. Veel oude zekerheden vervallen. Alles is verbonden met elkaar en dat maakt onzeker. Het biedt ook kansen. Veel kansen. In deze periode van ondertussenheid is er ruimte voor nuancering, twijfel, verwondering en wankelmoed.

In dit kader is het opvallend dat nog veel kerken er op gericht zijn dat jongeren belijdenis doen rond hun 18e levensjaar. Vaak is dit ook het geval, maar als jongvolwassenen reflecteren ze in hun studietijd op die keuze. Dat is aan de ene kant niet erg, ook als volwassene blijven ze dat misschien doen. Aan de andere kant is het jammer dat we hier als kerk op gefocust zijn, terwijl de jongvolwassene wellicht meer gebaat is met meer ruimte voor zijn eigen ‘ondertussenheid’. De studentenperiode is dé periode om jongvolwassenen ruimte te geven, tegenover stelligheid. Na deze periode zijn jongvolwassenen klaar om in het volwassen leven te stappen en vormen ze hun eigen, niet klakkeloos overgenomen, stelligheid.

Kansen

Dit biedt veel kansen voor de kerk, maar het lastige is dat deze groep vaak niet in de kerk te vinden is. Juist door studie of andere bezigheden. Hier kunnen we van balen, maar ik ben bang dat we alleen maar kunnen zeggen dat dit is zoals het is. Ze stellen hun keuzes uit en willen dus flexibel zijn en zich niet binden. Kun je dan helemaal niets van ze verwachten? Zeker wel! Mits je je aanpast aan hun flexibele schema’s en aansluit bij hun behoeften. De kansen liggen wat ons betreft in het bieden van rust en ruimte om alles wat ze ontdekken op een rijtje te zetten: Slowcial. Dat is tijd voor vertragen, echt contact en betekenisgeving. Regelmatig met elkaar in gesprek zijn helpt hierbij. Dit kan zowel in een groep als persoonlijk. Zij laten jou misschien los, maar jij hen natuurlijk niet. Ook als ze gaan studeren, ben jij nog bij hun leven betrokken. Je bent benieuwd naar wat ze ontdekken en gooit hier desnoods nog wat vragen bovenop. Dit is waar jongvolwassenen zeker behoefte aan hebben: iemand waarbij ze alles wat ze ontdekken even rustig op een rijtje kunnen zetten. Dit geeft ruimte en overzicht in hun hoofd. Dit kan ook in een groep. Omdat het lastig is om die bij elkaar te krijgen, is het aan te raden om dit met andere bezigheden te combineren, bijvoorbeeld samen eten! Wie weet wordt je voor alle inspanningen beloond in hun volgende fase, wanneer ze starters zijn. Zie hieronder een link naar een artikel over starters.

Tip/media

  • ‘Omvergeblazen’ – Katie Vlaardingerbroek: deze studente schrijft op een zeer vermakelijke, zelfrelativerende manier over heilige huisjes die instorten
  • Luister met jongvolwassenen naar het nummer ‘Believe’ van Mumford And Sons of ‘Human’ van The Killers en ga met elkaar over deze nummers in gesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Teamleden van Jeugdwerk Steunpunt