Menu

Je zult vast gemerkt hebben dat het wat inspanning kost om in gesprek te komen met kinderen en jongeren. Er zijn ongetwijfeld kinderen die je de oren van je hoofd af kletsen, maar er zullen er ook zijn die de vraag: ‘hoe gaat het met je?’ nooit met meer woorden dan ‘goed’, of ‘best’ beantwoorden. Net zoals dit trouwens het geval is bij veel volwassenen (met name mannen?) wanneer zij bijvoorbeeld uit hun werk komen.

Sara Goldstein, schrijfster bij Parent.co, merkte dit ook op na de tweede schooldag van haar zoon. Daarom bedacht ze 30 vragen die je wél zou moeten stellen voor een goed gesprek. Deze vragen vind je op Parent.co. Voor dit artikel hebben we ze wat toegespitst op kinderen en jongeren in de kerk. Waar het vooral om gaat, zijn de volgende drie zaken.

Interesse

Ten eerste: oprechte interesse. Oprecht geïnteresseerd zijn betekent niet dat je het oprecht belangrijk vindt aandacht aan de jongeren in je kerk te geven. Het betekent dat je hun leven, wat zich daarin afspeelt en wat ze daarvan vinden, belangrijk en interessant vindt. We stellen aan veel mensen die we tegenkomen de vraag: ‘hoe gaat het?’ zonder het antwoord echt te willen weten. Dit doen we meer uit beleefdheid en dat is prima, maar het zorgt er wel voor dat deze vraag niet meer uitnodigt tot gesprek.

Creatief

Daarom moet je, ten tweede, creatief zijn in je vraagstelling. Dit omdat je de kinderen zo op een speelse manier kunt prikkelen om in gesprek te komen. De 30 vragen zijn grappig en verfrissend. Vragen die ook vaak goed werken, zijn de of/of vragen, zoals: wil je liever je hele leven alleen nog maar fietsen of je hele leven alleen nog maar autorijden? Of: nooit meer chocola of nooit meer ijs? Het boek ‘Het grote dilemma op dinsdag boek’ staat vol met dit soort vragen.

Concreet

Ten derde zijn je vragen concreet. Dit maakt dat je echt even na moet denken om ze te beantwoorden. Je kunt er geen standaard antwoord op geven. Concrete vragen, vragen om een concreet antwoord waar je op door kunt gaan. Het antwoord op de vraag ‘hoe vond je het kampweekend’, zal waarschijnlijk zijn ‘leuk’. Beter is de vraag: ‘wat vond je het leukste van het kampweekend’ of: ‘wie heeft je tijdens dit weekend verrast?’.

Verder is het belangrijk dat je doorvraagt. Je wilt er méér over weten, toch? Waarom zou juist die persoon een zombie aanval overleven? Wat zou je graag willen dat een ander voor jou deed? Op welke attractie zou de kerk méér mogen lijken?

Oefenen

Ga hier mee aan de slag. Ik oefen dit de laatste tijd met mijn heel-gezellige-maar-aan-het-eind-van-de-dag-niet-zo-spraakzame man. We stellen elkaar vaker concrete vragen en dit leidt tot de meest verrassende gesprekken. Ga ook oefenen! Stel andere vragen aan je partner, kinderen, gespreksgroep. Vraag na de dienst eens een andere vraag dan: wat vond je van de preek? Vraag bijvoorbeeld: waar haakte jij af in de preek? De vragen in het lijstje zijn ook niet allemaal even netjes, maar wel uitnodigend en nuanceren kan altijd nog ;).

30 vragen die je wél aan kinderen en jongeren moet stellen

  1. Heb je vandaag iets lekkers gegeten? Wat was het?
  2. Heb je een klasgenoot betrapt op neuspeuteren?
  3. Welke spelletjes heb je tijdens de pauze gespeeld?
  4. Wat is het grappigst dat vandaag gebeurd is?
  5. Heeft iemand iets heel aardigs voor je gedaan?
  6. Met wie moest je vandaag hard lachen?
  7. Welke persoon uit de groep zou een invasie van zombies overleven? Waarom?
  8. Welk nieuw feitje heb je afgelopen tijd geleerd?
  9. Wie had zondag de leukste outfit aan?
  10. Waar moest je vandaag echt je best voor doen?
  11. Als je de kerk moet vergelijken met een attractie in een pretpark? Wat voor een attractie was het dan?
  12. Welk cijfer zou je je dag geven? Waarom?
  13. Als je een iemand uit de groep zou mogen uitkiezen die je leraar voor een dag is. Wie zou dat zijn? Waarom?
  14. Als jij zondag de dominee zou zijn, wat zou je de gemeente dan willen zeggen?
  15. Heb je je de afgelopen week aan iemand geërgerd? Aan wie?
  16. Zijn er mensen met wie je graag bevriend zou willen zijn?
  17. Wat is de belangrijkste regel van je leraar?
  18. Wat is het belangrijkste om te doen tijdens de pauzes?
  19. Op welke beroemdheden lijken je ouders het meest?
  20. Heb je een vriend of vriendin de afgelopen tijd beter leren kennen? Op wat voor een manier?
  21. Stel dat er buitenaardse wezens komen en drie mensen in je omgeving zouden meenemen. Wie zou je dan
  22. willen dat ze meenemen?
  23. Heb je vandaag iemand geholpen? Waarmee?
  24. Wat heb je de afgelopen tijd gedaan waar je trots op bent?
  25. Welke regel vind je het moeilijkst om je aan te houden?
  26. Wat hoop je nog te leren voordat dit jaar voorbij is?
  27. Wie uit je omgeving is totaal anders dan jij bent?
  28. Waar ben je het liefst?
  29. Wie uit de kerk zou je wel eens een vraag willen stellen?
  30. Wie in je klas luistert het slechts naar de leraar?
  31. Als je vandaag over mocht doen, wat zou je dan anders doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Teamleden van Jeugdwerk Steunpunt